zondag 25 januari 2009

Ding 22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

Bibliotheek 2.0....een logisch gevolg van Web 2.0? Volgens mij kunnen we niet om deze ontwikkeling heen. Een ontwikkeling die de bibliotheek, de dienstverlening en het werken in de bibliotheek zal doen veranderen. Ik denk dat we heel snel, heel veel zullen moeten doen om overeind te blijven als informatiepunt.Informatie en kennis zijn toch onze corebusiness!!! Dus we zullen moeten meegaan en vooral ook bijblijven....en zo mogelijk vóór blijven.
Ik heb veel gelezen over bibliotheek 2.0 en na het lezen van het aangepaste manifest van Kees Haman kreeg ik wel een big brother gevoel. Als je dit niet zo doet en ziet dan..... ja wat dan? Maar laat ik de positieve blik richting ons werk maar benadrukken. Dus met open, nieuwsgierige blik en goed gewapend met digitale kennis de toekomst tegemoet.
Ja wel iets anders dan dit Youtube filmpje je doet geloven:

2 opmerkingen:

avondster zei

Vat jij dat manifest op als een big brother? Ik heb het eigenlijk als een inspiratiebron opgevat. Ideeen waar we als bibliotheek mee aan de slag kunnen (let op: kunnen. En niet moeten. Als we er maar over nadenken).

Unknown zei

Ten eerste wat een geweldig filmpje. Dank.

Zie het manifest niet als knellend dogma. Waar het om gaat is dat de principes achter web 2.0 de maatschappij heeft veranderd. De gebruiker is gewend geraakt om 24/7 zijn mening te kunnen geven en onmiddellijk informatie te vinden. Dat betekent niet alleen dat er anders naar de bibliotheek wordt gekeken, maar dat ook de verwachtingen van wat de bibliotheek hen kan bieden sterk veranderd is. En daar zullen wij wat mee moeten. Daar biedt het manifest een richtlijn.