zaterdag 17 januari 2009

Ding 21 Aquabrowser My discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi



Leuk grapje dit omzetten in een ouderwets cataloguskaartje. Het zou wel heel interactief worden als onze lezers inderdaad zelf hun tips, opmerkingen, aanvullende informatie in onze catalogus kwijt zouden kunnen. Een mooi voorbeeld dus die catalogus van Ann Arbor District Libraby

Met die publieke lijsten en tagging kun je bijvoorbeeld een lijst maken van alle boeken die genomineerd zijn voor een literatuurprijs. Deze lijsten worden dan gevonden door het publiek op basis van de naam van de prijs of van een boek dat genomineerd is. Zo ontdekt het publiek zoekenderwijs ook de andere genomineerde boeken: een versterking van de actualiteitswaarde en de ontdekkingswaarde van de bibliotheek Kijk dat spreekt me aan, daar kunnen we als bibliotheek iets mee doen.

Ik heb me nu via aquabrowser op onze catalogussite aangemeld bij My Discoveries en een start gemaakt met een lijstje Leesplezier. Dus de komende tijd maar titels aanvullen.

1 opmerking:

Unknown zei

Leuk idee, had ik nog niet aan gedacht. Ik vind het sterke dat je als bibliotheek vaak erg beperkt bent in het aantal trefwoorden wat toegekend wordt aan een titel. Samen met je gebruikers kun je de terugvindbaarheid sterk vergroten, door er extra trefwoorden aan toe te kennen. Of dor lijstjes te maken rond een onderwerp, waarin je de beste boeken rond dat onderwerp verzameld e beschikbaar maakt als tiplijst.