zondag 11 januari 2009

Ding 19 Sociale netwerken

Dit fenomeen is, en was me niet onbekend. Ik zit al een aantal jaren op Schoolbank, en vooruitlopend op de 23 Dingen had ik me nu maar weer eens aangemeld bij Hyves. Ik kreeg zò vaak de vraag van mensen: "zit JIJ niet op Hyves??? Ja dus.
Bij Hyves en soortgelijke netwerken heb ik nog steeds m'n vraagtekens. Er schuilt ook een soort van "gevaar" in. Het is n.l. ook één grote vergaarbak van informatie. Je kunt als je wilt heel veel vinden en nalezen over personen, zeker als men verzuimd heeft e.e.a. af te schermen. Ook weet ik dat er bedrijven zijn die bij sollicitaties op Hyves zoeken om zo al "e.e.a." van hun sollicitanten te weten te komen. Bovendien noem je je contactpersonen vrienden maar als je alleen krabbelt of tikt met mensen kun je ze toch geen vrienden noemen. Wel wordt er veel tijd in het uiterlijk gestoken van een hyvespagina.
Toch denk ik dat je als bibliotheek niet achter kunt blijven bij dit soort populaire bewegingen, al was het alleen maar om meer jongeren te bereiken. Zitten wij als bibliotheek bollenstreek inmiddels op Hyves? Ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.
Ook vond ik bij Frankwatching link Dogster weer leuke informatie over het ras van onze hond.
Na het doorlezen van de informatie op de 23 Dingen site heb ik me verdiept in Dizzie (dat gaat weer leuk over boeken etc.) Die laatste lijkt me ook uitermate geschikt voor zowel bibliotheek àls leners!

4 opmerkingen:

avondster zei

Ik weet dat er gewerkt wordt aan de hyves voor de BB. Als je erg nieuwsgierig bent: kijk even op intranet van de BB, bij het forum.

Unknown zei

Het idee achter Facebook was: maximaal 6 muisklikken van iemand verwijderd. Met andere woorden je kunt met iedereen die aangesloten is bij het sociale netwerk binnen 6 vrienden contact maken. Dat maakt de wereld enorm klein en dat was ook het doorslaggevende succes van dit soort sites. De kritische opmerkingen die je maakt zijn erg belangrijk. Het geeft een soort van verschuiving in ons sociale handelen aan. Het woord vriend is aan devaluatie onderhevig. Als je het dan over mediawijsheid hebt, zijn dat de belangrijke zaken om aan onze (jeugdige) gebruikers door te geven. Want bij hen is het hebben van veel 'vrienden' een statussymbool.

Unknown zei

voor een beetje tegenwicht t.o.v. onze hyves-pagina. (Na een piepklein marktonderzoekje bij mijn kinderen).
Ik denk dat jongeren toch meer op zoek gaan naar hun soortgenoten dan naar instellingen.
Of...?!

Unknown zei

Dat klopt en dat is nou ook zo lastig aan een bibliotheek of bedrijf op Hyves. Hot or not?